PlaatsingAchterin de wagen.
 
ConstructieViercilinder-viertakt-boxermotor met luchtkoeling en centraal onderliggende nokkenas.
 
Boring x slag411 E en 412 E (benzine-injectie) «» 90 x 66 mm.
412 (carburateur) «» 93 x 66 mm.
 
Cilinderinhoud411 E en 412 E (benzine-injectie) «» 1679 cm3.
412 (vanaf augustus 1972) «» 1795 cm3.
 
Compressieverhouding (:1)411 E en 412 E «» 8,2.
412 met 75 pk-motor «» 7,8.
412 met 85 pk-motor «» 8,6.
 
Maximaal vermogen411 E en 412 E «» 59 KW / 80 DIN-pk bij 4900 toeren per minuut
412 met 75 pk-motor «» 55 KW / 75 DIN-pk bij 5000 toeren per minuut
412 met 85 pk-motor «» 63 KW / 85 DIN-pk bij 5000 toeren per minuut
 
Maximaal koppel411 E en 412 E «» 133,4 m·N / 13,6 DIN-m·kg bij 2700 toeren per minuut
412 met 75 pk-motor «» 129,5 m·N / 13,2 DIN-m·kg bij 3400 toeren per minuut
412 met 85 pk-motor «» 135,4 m·N / 13,8 DIN-m·kg bij 3400 toeren per minuut
 
Fiscaal vermogen (voor België)9 CV
 
Nokkenas / -aandrijvingDriemaal gelagerde nokkenas. Door tandwielen aangedreven.
 
Cilinderkop/cilindermateriaalLichtmetaal / Speciaal gietijzer
 
Aantal hoofdlagers4
 
Zuigerpen constructieZwevend in zuiger en drijfstang met borgveren geborgd.
 
Zuigerveren2 compressieveren, waarvan de onderste als olieschraapveer is uitgevoerd en een olieveer.
 
Benzine-inspuiting, type (E-modellen)Elektronisch geregeld inspuitsysteem.
 
Carburateurs, merk en type (412 met 1,8 l)Solex 40 PDSIT
 
LuchtfilterOliebadfilter.

Na oktober 1972 papieren filter in plastic behuizing.
 
Brandstofverbruik (1/100 km) gemiddeld.10,5.
 
Octaangehalte, minimaal.411 E, 412 E en 412 met 85 pk-motor «» 98.

412 met 75 pk-motor «» 92.
 
KoelsysteemLuchtkoeling d.m.v. ventilateur en thermostatisch geregelde luchtkleppen.
 
ThermostaatOpent bij 65 – 70 °C. Vanaf oktober 1972 bij 85 – 90 °C.
 
SmeersysteemDruksmering d.m.v. oliepomp, oliekoeler en oliefilter.
 
OliepompTandwielpomp.
 
OliefilterFull-flow-filter.

Terug