Aantrekkoppels

Het vastzetten van bouten en moeren dient vaak met een bepaalde kracht te gebeuren. Om ervoor te zorgen dat iets niet te los of te vast komt te zitten, wordt gewerkt met zogeheten “aantrekkoppels”. Dit zijn vaste eenheden waarmee de te gebruiken kracht wordt aangeduid. Om een aantrekkoppel goed na te leven is het gebruik van een momentsleutel noodzakelijk. Het gebruik van normale ring-, steek- of dopsleutels is hiervoor af te raden.

Cilinderkop moeren3,2
Aantrekvolgorde8___2___4___6
5___3___1___7
Carterhelften M82,0
Carterhelften M103,0
Drijfstangmoeren (vernieuwen en inoliën)3,3
Oliepomp aan carter2,0
Tuimelaaras aan cilinderkop1,5
Vliegwiel aan krukas11,0
Drukgroep aan vliegwiel2,5
Meeneemschijf aan krukas (Automatic)8,5
Bougies3,5
Oliedrukschakelaar1,2
Olieaftapplug (motor)2,2
Oliezeef aan carter1,3
Kroonwielbouten5,0
Schakelaar voor achteruitrijlampen2,5
Olievulplug (versnellingsbak)2,0
Olieaftapplug (versnellingsbak)2,0
Achterschokbrekers aan carrosserie aan draagarm3,0
Remleidingen aan hoofdremcilinder4,5
Stoplichtschakelaar in hoofdremcilinder2,5
Remklauw aan fusee9,0
Stabilisatorstand aan carrosserie4,5
Draagarm aan carrosserie9,0
Fuseekogel aan draagarm4,5
Stabilisatorstand aan draagarm3,5
Achterschokbrekers aan carrosserie aan draagarm3,0
Stuurhuis aan carrosserie4,5
Pitmanarm aan as11,0
Spoorstang kogels3,0
Stuurdemper aan spoorstang4,5
Terug